ישנם מגוון סוגים של גישורים ורובנו אולי מכירים את עולם הגישור בכל הקשור לנישואין וגירושין, אך, סוג נוסף של גישור שהוא מאוד חשוב ויעיל הוא גישור צרכנות. כולנו מנהלים עסקאות צרכנות כל הזמן, אם זה רכישה של רהיטים, שיפוצים של הבית שלנו או כל קניה אחרות.
מהו גישור?
גישור הוא הליך שמטרתו היא להגיע לפתרון של סכסוכים שלא באמצעות מערכת בתי המשפט. הגישה בגישור הינה לנסות להביא את הצדדים לסכסוך להגיע לפתרון שיהיה מוסכם על שני הצדדים. את הגישור מנהל מגשר שהוא נייטרלי לסכסוך והוא מסייע לצדדים להגיע להבנות ובסופו של דבר להסכמה לגבי הדרך הטובה ביותר לפתור את הסכסוך.
בגישור ישנם שני צדדים שיש ביניהם מחלוקת, הצדדים מגיעים מרצונם החופשי לגישור בכדי לשוחח על הבעיות שלהם ולנסות למצוא פתרון חיובי וטוב, על הצדדים להיות מוכנים להגיע לפתרון בעזרת צד שלישי וניטרלי וכן צריכה להיות כוונה בין הצדדים להגיע להסכם יציב שיחזיק וישא פירות לאורך זמן. גישור יכול להיות פעמים רבות דרך מהירה, יעילה ואף זולה יותר להגיע לפתרון של סכסוך.כיצד מגיעים לגישור בנושא צרכנות?
הצדדים בגישור צרכנות יהיו בדרך כלל לקוח וספק שהתגלעה ביניהם מחלוקת שהיא לרוב אי שביעות רצון של הלקוח מהשירות שהם קיבלו או מהפריט שהם רכשו ושהספק אינו מוכן לשפות אותם מכל סיבה שהיא. במקרים בהם הלקוח המאוכזב לא יסכים לקבל את סירובו של הספק לפיצוי, הוא בדרך כלל יפנה למערכת המשפט ויגיש תביעה כנגד הספק. במקרים מסוימים אחד מהצדדים יציע גישור צרכנות כאופציה חלופית לניהול התביעה בבית המשפט או שבית המשפט ישלח את הצדדים לגישור.
איך נערך גישור צרכנות בפועל?
בגישור צרכנות יפגשו הצדדים עם מגשר שהוא ניטרלי לסכסוך. המגשר ינסה לסייע להם להבין את הצרכים של כל אחד מהצדדים וכן הוא ינסה לסייע להם להגיע להסכמה לגבי המשך ופתרון המחלוקת. במקרים הקלאסיים הצורך של הלקוח יהיה לקבל את מה שהובטח לו ובמקרה של הספק, הוא ירצה לשמור על הלקוח מרוצה בכדי להימנע מתביעה משפטית ומפגיעה בשמו הטוב שלו ושל העסק שלו.למשל במקרה של שיפוצים שנעשו בביתו של הלקוח, הלקוח לא מרוצה מהעבודה ומבקש לקבל את המוצר הסופי כפי שהובטח לו. הספק יוכל לנסות להגיע איתו להסכמה אשר תשמור על האינטרס הכלכלי שלו אך עדיין תגרום לכך שהלקוח בסופו של דבר יהיה מרוצה מהתוצאה. יתכן שתוך כדי הליך הגישור, בו הלקוח יסביר את הצד שלו וכן יסביר מהם הדברים הכי חשובים לו, הספק יוכל למצוא דרך לפצות את הלקוח בצורה טובה שעדיין תיטיב עמו. מנגד, כאשר הלקוח ישמע את הצד של הספק, ייתכן שהוא יוכל להתחשב קצת יותר במצבו ובצד שלו והוא יוכל להתגמש בדרישות שלו.כאשר הספק והלקוח יודעים ומבינים מהם הדברים הכי חשובים לכל אחד מהם, יהיה קל יותר להגיע להבנות יחד. ההליך המשפטי, מעצם טבעו, הוא יותר בצורה של ״אחד כנגד השני״ ואין שיח בין שני הצדדים. גישור יכול לפתור את הסכסוך בדרך טובה יותר כי הוא מאפשר לצדדים לדבר אחד עם השני ולהבין את הצרכים האמיתיים שלהם.
מדוע כדאי לפנות לגישור צרכנות?
הסיבות לפנות לגישור הן רבות ומגוונות, נציין כמה מהן:- מהירות – ההליך עם מגשר יכול להיות הרבה יותר מהיר מאשר בערכאות המשפטיות, לעיתים מספיקה פגישה אחת או שניים בשביל להגיע להסכמה.
- חסכון בכסף – הליכים משפטיים קלאסיים, המתנהלים בערכאות המשפטיות, יכולים להיות יקרים מאוד. ישנן יותר פגישות וכן ישנם תשלומים לעורכי דין.
- שביעות רצון של שני הצדדים – כאשר מקבלים פסק דין בתביעה, בדרך כלל יהיה צד אחד שהוא ״מנצח״ וצד אחד שהוא ״מפסיד״ ומכך יכול להיווצר מצב שאתם תהיו בצד המפסיד. לעומת זאת, בגישור יש לצדדים אפשרות להגיע להסכמה אשר תיטיב עם שניהם, ולא רק עם אחד מהם.
גישור צרכנות מומלץ, אפוא, לכל מי ששוקל להגיש תביעה נגד ספק או קבלן. מגשר מקצועי יכול לסייע לצדדים להבין יותר טוב את הצד שני, את המניעים שלו ואת האינטרסים שלו ויחד הם יכולים להגיע להסכמה שתרצה את שניהם.
אולי יעניין אותך גם: