לסכסוך בתחום הקניין הרוחני ישנם מאפיינים מיוחדים המבדילים אותו מסכסוכים אזרחיים אחרים בין צדדים, כיוון שזהו תחום אשר מעורר שאלות וסוגיות משפטיות מיוחדות שפתרונן מצריך התמחות וידע בתחום.
סכסוכים בתחום הקניין הרוחני נוגעים לנכסים לא מוחשיים שהם פרי יצירתו של אדם, כגון יצירות, המצאות, עיצובים, סימני מסחר, פטנטים, מדגמים, היי-טק (מיזמים וסטארט-אפים).
תביעות קניין רוחני
בשנים האחרונות קיים עומס הולך וגובר על בתי המשפט בסכסוכים שעניינם קניין רוחני. יובהר, כי החוק קובע שכל תביעה שעניינה קניין רוחני תתברר בבית המשפט המחוזי ולא בבית משפט השלום.ניהול של תיק קניין רוחני בבית המשפט עלול לארוך זמן רב מאד ועלותו יכולה להגיע לסכומי עתק, ללא שיפוי של הצד המנצח על הוצאותיו. מסיבה זו, הולכת וגוברת המגמה של הטמעת הליכי גישור גם בתביעות קניין רוחני.
מהו גישור?
גישור הוא הליך שמטרתו ליישב סכסוך בין צדדים, פרטיים או גופים, בדרך של הידברות וחתירה להסכמה משותפת ועל מנת להימנע מהמורכבות והעלויות הכרוכות בניהול הליך משפטי.הליך הגישור הינו אחת הדרכים היעילות לפתרון סכסוכים, שכן הוא חוסך זמן ומשאבים, ומתאים למגוון רחב של סכסוכים משפטיים כגון סכסוכי עבודה, משפחה, סכסוכים על רקע מסחרי ועוד.
הליך הגישור כיום הינו נפוץ ומקובל במערכת המשפט האזרחי. כך, למשל, בסכסוכים שעניינם דיני עבודה או דיני משפחה, מופנים הצדדים באופן אוטומטי לניסיון גישור על ידי מגשר חיצוני העובד בשירות בית הדין האזורי לעבודה או ביחידת הגישור של בית המשפט לענייני משפחה.גישור בקניין רוחני
הליך הגישור מתאים מאד למרבית התביעות בתחום הקניין הרוחני, לא רק בשל החיסכון בזמן ובעלויות, אלא בעיקר בשל העובדה שבתי המשפט מחויבים לפסוק בהתאם לדין בעוד שבהליך גישור המגשר והצדדים רשאים להעלות פתרונות יצירתיים לסכסוך, אשר יהיו מקובלים על שני הצדדים.
לרוב, לאחר הגעה להסכם גישור הסכסוך מסתיים באווירה טובה שתאפשר לצדדים לקיים יחסים טובים גם לאחר סיום ההליך. בנוסף, הליך הגישור הינו חסוי וולונטרי והצדדים לא צריכים לחשוש מחשיפת מידע סודי במהלכו (למשל, בכל הנוגע למיזמים בתחום ההיי טק או סכסוכים בנוגע לפטנטים).שלבי הגישור
בשלב הראשון המגשר יקיים פגישה בה ישמע את שני הצדדים ויקבע האם התיק אכן מתאים על פי העובדות שהוצגו בפניו להליך גישור. לרוב, מתחיל ההליך בכך שכל צד מציג את עמדתו ואת הטענות שלו בנוגע לסכסוך, ולאחר מכן משוחח המגשר עם כל צד בנפרד כדי לשמוע דברים אישיים או דברים שאותו צד אינו מעוניין לומר בפני השני.
לאחר מכן יקיים המגשר שיחה נוספת בנוכחות הצדדים על מנת להציג בפני כל צד את זווית הראיה של השני ולנסות לגשר ביניהם ולמצוא דרך ליישב את הסכסוך באופן שיהיה מקובל על שני הצדדים. במידה והצדדים הגיעו להסכמות יערכו אותו המגשר או בעלי הדין עצמם בכתב ויפרטו בו את כל התנאים לפיהם ייושב הסכסוך.